یکسال ابهام در سرنوشت مالباختگان بانک ملی
به گزارش سیب پال، علی متقیان، فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت: مالباختگان بانک ملی بیش از یک سال است که برای دریافت مابقی اموال به امانت سپرده خود در انتظار نشسته اند و در بلاتکلیفی به سر می برند، بانک ملی مدعی است برای تحویل اموال، درانتظار تصمیم قوه قضائیه است.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، در ادامه این یادداشت آمده است: «بیش از یک سال قبل در روزهای ارتحال حضرت امام (ره)، بدلیل بی احتیاطی بانک ملی شعبه دانشگاه و نگذاشتن نگهبان برای بانک درجه یک با این وسعت! به صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، دستبرد زده شد و اموالی که مردم بر مبنای اعتماد به بانک ملی ایران به صندوق امانات سپرده بودند، به غارت رفت. غارتی که برپایه گفته های دست اندرکاران بانک ملی، با این عظمت، دریغ از یک سرایدار ساده و یا نگهبان بی اسلحه برای پیشگیری از اقامت چند ساعته، سارقانی که گویا دربانک، به مهمانی آمده بودند با خیالی راحت اندوخته های مردم بی گناه را به غارت بردند؛ نه از دوربین حفاظتی خبری بود و نه آژیر خطر!
بانک ملی روزهای اول که دربرابر خطای نابخشودنی خود دست و پا را گم کرده بود، اعلام داشت در نخستین فرصت طبق خوداظهاری مالباختگان، نیمی از قیمت اموال ربوده شده را به حساب مالباختگان واریز خواهد نمود.
خوشبختانه پلیس زحمت کش وکوشا، ظرف سه روز اموال را کشف وسارقان را دستگیر و طی کنفرانس مطبوعاتی، طلاها وارزهای مردم را به نمایش گذاشتند و ابراز شادمانی (که کار درستی بود) اعلام شد، اموال ربوده شده توسط زحمتکشان نیروی انتظامی بدست آمد و سارقان دستگیر و به خطای خود اقرار کرده اند.
از روز کشف پلیس تا امروز، بیشتر از یک سال می گذرد، پلیس اعلام کرد، اموال دراختیار بانک ملی قرار گرفته است، در این زمان پرونده یکایک مال باختگان در دادسرا تشکیل و بازپرسی اختصاصی از جانب قوه قضاییه برای این مهم درنظر گرفته شد که به صورت ویژه و خارج از نوبت، با رویی گشاده و همراه، اموال مردم را رسیدگی و مقدمات بازگرداندن اموال مالباختگان به صاحبان آنرا فراهم نمایند.
بعد از دوماه از ماجرا، از مالباختگان خواسته شد، برای شناسایی طلا وجواهرات خود رجوع واز طریق تصاویر اموال مکشوفه طلا و جواهر و زیور آلات خویش را شناسایی کنند، در نهایت طلاهای زینتی که صاحبان آنان شناسایی و معارضی نداشت، به صاحبان آنان تحویل داده شد که خود قدم مثبت و تأثیر گذاری بود، درجهت رضایت مالباختگان.
آنچه در این زمان نادیده گرفته شده است، باقیمانده اموال مردم از جمله، سکه ها وارزهایی است که درصندوق امانات نگهداری می کردند. سکه و ارزی که برخلاف طلاهای زینتی نشانی ندارد و دارندگان آن نمی توانند، اثبات کنند که این سکه مربوط است به فلان کس. از طرفی، ارزهای نگهداری شده هم همچنین، شاید دارندگان ارز، به صورت نادر، رسید خرید ارز از بانک را داشته باشند، که این هم محدود است.
بهر حال، بعد از مدتی، مالباختگان به بانک دعوت شده، بخشی از سکه ها و ارزها را تحویل دادند و مابقی آن همچنان به عهده بانک ملی باقیمانده که بعد از ماه ها مالباختگان را به فراموشی سپرده، متاسفانه هیچگونه عکس العملی به مالباختگان نشان داده نمی شود.
با پیگیری های انجام شده، بانک ملی از تحویل دادن سکه ها و ارز مالباختگان خودداری و براین عقیده است که قوه قضاییه بایستی نسبت به تحویل سکه ها و ارزهای امانتی تصمیم بگیرد و مانمی توانیم به صاحبان آنها تحویل دهیم.
حال که بحمدالله اموال مسروقه موجود است وآمار خوداظهاری مالباختگان هم در دست قوه قضاییه است، از مسولان امر در قوه قضاییه می خواهد، باعنایت به نظر دست اندرکاران بانک ملی که تحویل سکه ها و ارزها منوط به تصمیم قوه قضاییه است، بعد از گذشت بیشتر از یکسال، حبس اموال مردمی که سخت به اموال خود نیازمند هستند واغلب در غیاب اموال توقیف شده خود، روی به وام و قرض الحسنه و... آورده و به تعبیری به پولداران محتاج تبدیل گشته اند. بنابراین از مسؤلان امر، بخصوص قوه محترم قضاییه می خواهد، به مناسبت ایام باسعادت عیدالله اکبر عید سعید غدیر، به مشکل صاحبان اموال رسیدگی کرده و مقدمات تحویل سکه ها و ارزهای به سرقت رفته به مالباختگان فراهم گردد.
آنچه دراین میان قابل توجه است، سوالی است که برای مالباختگان، همچنان باقی مانده است، دلیل نگهداری این اموالی که حدود یکسال است، بدان دستبرد زده شده و اموال مسروقه توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده وعدم تحویل آن به مالباختگان چیست؟ چرا باید پولداران بالقوه ای که سرمایه شان را دربانک به امانت گذاشته بودند، بامشکلات مالی دست و پنچه نرم کنند، تا روزی فرا رسد که دست اندرکاران بانک، برای تحویل اموال آنان تصمیم اتخاذ کنند.
بهرحال، وظیفه بانک ملی بوده و هست که خود پاسخگوی مالباختان بوده، یا با پیگیری از قوه قضاییه، کوتاهی های خویش را جبران کرده، سکه و ارز ها و اموالی که به امانت در اختیار گرفته را با پیگیری های خود، در نخستین فرصت به صاحبان آن باز گردانده و اعتماد از دست رفته خویش را باردیگر بدست آورد.
مالباختگان انتظار دارند بانک ملی ایران که در سایه اعتمادش، اموال مردم به غارت رفته است، پاسخ اعتماد مشتریان خویش را به طریقی بدهد که مردم به بانکها و صندوق امانات آنها اعتماد کرده، سرمایه خویش را نزد بانک نگهداری کنند و اگر خدای ناخواسته به خاطر کوتاهی ها و بی توجهی به مشتریان، به این اعتماد خدشه وارد شود، علاوه برمشکل اقتصادی موجود، بی اعتمادی به بانک هم برمشکلات اقتصادی ایران اضافه خواهد شد.»
منبع: sibpal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب