ماده ای که هرگرم آن بالاتر از صد میلیون پوند قیمت دارد!

ماده ای که هرگرم آن بالاتر از صد میلیون پوند قیمت دارد! سیب پال: دومین ماده گرانقیمت جهان، نوعی فولرن بوده که به سبب کاربردهای جالبی که دارد می تواند آینده خودرو های خودران را تغییر دهد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، یکی از گران ترین مواد جهان بالاتر از ۱۰۶ میلیون پوند در هر گرم قیمت دارد. این ماده چیزی نیست که شما انتظارش را داشته باشد. وقتی به گران ترین مواد جهان فکر می کنید، احیانا پلاتین، طلا یا الماس را تصور می کنید. اما یکی از گران ترین مواد جهان در حقیقت یک پودر نانویی است که فقط یک گرم آن می تواند بالاتر از صد میلیون پوند قیمت داشته باشد. این ماده فولرن اندوهدرال مبتنی بر اتم نیتروژن است.
این ماده اصولا یک قفس از جنس اتم های کربن بوده که اتم های نیتروژن در داخل آن قرار دارد. اما آن چه این ماده را بسیار باارزش می کند کاربرد احتمالی آن در آینده است.
این ماده پتانسیل ایجاد ساعات اتمی بسیار کوچک و بسیار دقیق را دارد که دانشمندان معتقدند حتی می تواند در جیب حمل شوند.
دکتر کراکوس پروفیراکیس می گوید: «شما یک ساعت اتمی مینیاتوری شده را تصور کنید که می توانید در تلفن هوشمند خود حمل کنید. این انقلاب بعدی برای موبایل ها است.»
ساعت اتمی با نظارت بر فرکانس رزونانس اتم ها، زمان را اندازه گیری می کند. نخستین ساعت اتمی در سال ۱۹۴۹ توسط دانشمندان آمریکایی در واشنگتن اختراع شد، اما در آن زمان، به سختی می شد اظهار داشت که بهتر از ساعات الکترونیکی موجود در بازار آن زمان بود. اما ساعات اتمی با سرعت تعجب آور بهبود یافته و در سال ۲۰۲۴ بهترین نسخه ها میلیاردها بار دقیق تر از هر ساعت الکتریکی تجاری هستند.
با این وجود، ابعاد این ساعات اتمی به اندازه یک اتاق هستند، که این خاصیت کار با آنها را برای دانشمندان دشوار می کند. به همین جهت، این نانوماده، ارزش زیادی دارد.
به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که این ماده می تواند حل کند، موقعیت یابی اتومبیل های بدون راننده است. دقت ناوبری فعلی GPS هم اکنون چند متر است که ردیابی و کنترل موفقیت آمیز وسایل نقلیه را دشوار می کند. ساعت اتمی مینیاتوری می تواند این مشکل را حل کند، به این معنا که خودرو های بدون راننده می توانند قابل اطمینان تر و معمول تر از همیشه شوند.
انتظار نمی رود ساعات اتمی ریز به این زودی ها وارد بازار شوند اما محققانی که این ماده را ساختند معتقداند که تا چند سال آینده نتایج این پروژه دیده خواهد شد.
فولرن اندوهدرال مبتنی بر اتم نیتروژن دومین ماده با ارزش جهان است و رتبه اول گران ترین ماده جهان به «ضدماده» متعلق می باشد که به تخمین ناسا، هر گرم آن ۴۱ تریلیون پوند ارزش دارد.



1403/07/29
09:47:50
0.0 / 5
22
تگهای خبر: ارز , بازار , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است