خاستگاه انار جهان و جای خالی جشنواره بین المللی
به گزارش سیب پال، مرکزی ایران خاستگاه انار جهان است و همه ساله همزمان با برداشت انار، ده ها جشنواره و نمایشگاه های مختلف در نقاط انارخیز کشور برگزار می شود.
از جمله این جشنواره ها، سومین جشنواره تولید و صادرات انار ساوه بود که از ۱۴ آبانماه در سطح ملی برگزار شد و به مدت یک هفته در پایتخت تولید انار ایران پذیرای علاقمندان بود.
با توجه به ظرفیت بالای تولید انار در ایران و با توجه به این که این کشور خا ستگاه این میوه پرارزش شمرده می شود، انتظار می رود ایران بر بازار این میوه و فرآورده های آن در جهان تسلط داشته باشند، رویدادهای و جشنواره های بین المللی این محصول در این کشور برگزار گردد و در واقع این کشور دروازه ورود انار و محصولات و فراورده های جانبی دیگر کشورها شامل فراورده های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و... به بازارهای بین المللی باشد.
اخیرا جشنواره بین المللی انار در ارمنستان برگزار شد و همین مساله بهانه ای شد تا به عدم برگزاری چنین جشنواره ای در ایران و بخصوص در ساوه بپردازیم.
در همین رابطه معاون اجرایی و امور بین الملل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک اعتقاد دارد که در این راستا، اولین گام، شناساندن دقیق ظرفیتهای استان مرکزی در قسمت صنعت، معدن و کشاورزی در داخل و خارج از کشور است که به خوبی انجام نشده و مغفول مانده است و شناسایی علل آن، نیازمند بررسی و واکاوی دقیق و کارشناسانه است.
اولین گام، معرفی موثر محصول
«سعید بیگ زاده» با تکیه بر این که همواره به ظرفیتهای موجود استان در حوزه صنایع و معادن پرداخته شده و به بخش کشاورزی آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است، اظهار نمود: گفته می شود که حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان مرکزی وجود دارد، اما در واقع آمار دقیقی از میزان صنایع استان در دست نیست در صورتی که در معرفی صنایع باید تعداد دقیق واحدهای صنعتی و تولیدی و این که چند درصد آنها فعال، نیمه فعال یا غیرفعال اعلام گردد. در قسمت کشاورزی هم گفته می شود ۶ هزار بهره بردار در این عرصه فعالیت دارند اما هنوز آمار درستی از تعداد دقیق بهره برداران در زمینه های مختلف بخش کشاورزی موجود نیست.
وی با اعلان اینکه انار بعنوان یک محصول باغی در شهر های ساوه، محلات، دلیجان و تفرش تولید می شود، اظهار داشت: طعم و کیفیت انار ساوه با انار هیچ نقطه استان و حتی کشور قابل قیاس نیست و شهرت جهانی دارد. سوال اینجاست که تا چه میزان در معرفی انار بعنوان محصول شاخص ساوه سعی شده است. جالب است که خیلی از سفرای کشورهای خارجی از این که ساوه خاستگاه انار جهان است، اظهار بی اطلاعی می کنند و این نشان از ضعف ما در معرفی ظرفیت ها و داشته های استان مرکزی است.
وی بر بهره گیری از تمام ابزارهای رسانه ای و اطلاع رسانی به منظور معرفی انار ساوه بعنوان هویت این منطقه تصریح کرد و اضافه کرد: اگر این محصول شاخص و دارای کیفیتی متمایز از سایر نقاط انارخیز جهان، به خوبی معرفی و برندسازی شود بطور قطع کشورهای دیگر این هویت را تصاحب نخواهند کرد.
جشنواره ملی باید زمینه ساز برگزاری جشنواره بین المللی باشد
بیگ زاده در مورد برگزاری جشنواره انار اظهار داشت: خوشبختانه سه سال متوالی است که جشنواره ملی انار در ساوه بعنوان قطب تولید انار جهان برگزار می گردد اما متأسفانه زیرساخت های درستی برای برگزاری این رویداد ملی در ساوه وجود ندارد و کار کارشناسی درستی جهت برگزاری یک رویداد در تراز ملی صورت نمی گیرد. در این سه سال با نزدیک شدن به جشنواره ملی انار جلساتی با انتخاب کمیته های مختلف تشکیل و وظایف هر کمیته مشخص و در مدت حدود یکماه هماهنگی هایی جهت برگزاری جشنواره انار صورت می گیرد ولی نتیجه تأثیرگذاری نداشته و متولیان هم صرفاً به برگزار شدن جشنواره اکتفا می کنند در صورتی که باید برای برگزاری یک رویداد ملی علاوه بر کیفیت بخشی، دستاوردهایی هم هدف گذاری و تبیین کرد.
وی با اعلان اینکه جشنواره سوم انار ساوه نسبت به جشنواره دوم از نظر غرفه داری بسیار ضعیف بود، اظهار داشت: در جشنواره ملی انار باید صرفاً به معرفی این محصول و فرآورده های آن پرداخت. چنین جشنواره ای جای فعالیت غرفه هایی با مبحث شرکت سرمایه گذاری ساختمان سازی، تولید چرم، برخی صنایع دستی که در ساوه تولید نمی شوند و... نیست.
معاون اجرایی و امور بین الملل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک در ادامه اظهار داشت: انتخاب سخنرانانی که در جشنواره حرف جدیدی برای معرفی انار ندارند و همان حرف های تکراری را می زنند زیبنده یک رویداد ملی نیست. باید کارشناسان و متخصصانی در جشنواره ملی انار دعوت شوند که علاوه بر معرفی دقیق این محصول، تراز جشنواره را در سطح ملی مطرح کنند تا در کنار فراهم کردن زیرساخت ها، زمینه برگزاری یک جشنواره بین المللی هم فراهم گردد.
وی بیان نمود: قرار بود پس از برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره، نشست تخصصی در مورد مشکلات و موانع پیش روی تولید و صادرات انار و راهکارهای برگزاری جشنواره ای فراتر از ملی در دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اراک در ساوه تشکیل گردد، اما به سبب این که افراد شاخص، کارشناس و صاحب نظری برای جشنواره دعوت نشده بودند امکان تشکیل این نشست فراهم نشد.
وی در ادامه به برگزاری میز تخصصی سنگ در استان مرکزی با دبیری اداره کل صمت و عضویت اتاق بازرگانی اراک اشاره نمود و اظهار داشت: میز تخصصی سنگ استان مرکزی تقیربا سالانه در شهرهایی نظیر محلات، اصفهان یا نمایشگاه بین المللی تهران انجام می شود. افراد شاخصی هم در این جلسات دعوت می شوند و دستاوردهای زیادی هم در بردارد و با یک برنامه مدون و هدف گذاری شده ظرفیت استان مرکزی در عرصه تولید سنگ در چارچوب میز تخصصی سنگ به خوبی معرفی و نمایشگاه بین المللی آن هم برگزار می شود، اما متأسفانه در مورد انار بعنوان یک محصول شاخص دیگر استان، کوتاهی شده است.
میز انار از استان مرکزی گرفته شد/کلنگی که بر زمین ماند
وی ضمن اشاره به این که میز انار توسط سازمان توسعه تجارت به استان مرکزی واگذار شد ولی به سبب نبود زیرساخت هایی نظیر پایانه صادراتی انار از استان گرفته شد، اظهار نمود: کلنگ راه اندازی پایانه صادراتی انار ساوه افزون بر 10 سال پیش به زمین زده شد، اما به سر انجام نرسید و باردیگر در جشنواره سوم، کلنگ دیگری به زمین زده شد. وقتی در قطب تولید انار جهان پایانه صادراتی وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که جشنواره بین المللی در آن برگزار گردد چون که پایانه صادراتی انار باعث معرفی بیشتر محصول انار و در نتیجه افزایش انگیزه و تقاضای مشتریان خارجی برای ارتباط با پایانه و هم برگزاری جشنواره ای در سطح جهانی خواهد بود.
وی بیان نمود: باید با جذب اعتبارات ویژه و با مشارکت بخش خصوصی هر چه سریعتر پایانه صادراتی انار راه اندازی شود و در مدار بهره برداری قرار گیرد تا تولیدکنندگان، صادرکنندگان و خریداران محصول انار بتوانند با بهره گیری از این مزیت، انار ساوه را در جایگاه واقعی خود در جهان معرفی کنند. خیلی از باغداران و تولیدکنندگان انار رغبتی برای غرفه داری در نمایشگاه انار ساوه ندارند اما راه اندازی پایانه صادراتی را یک مطالبه عمومی می دانند.
رویداد ملی که دبیرخانه دائمی ندارد!
بیگ زاده مدیریت جشنواره ملی انار ساوه را ضعیف دانست و اظهار داشت: وقتی در طول سال برنامه مدونی برای برگزاری جشنواره ملی انار وجود نداشته باشد و نقاط قوت و ضعف آن بعد از اتمام جشنواره احصا نشود بطور قطع امیدی به برگزاری جشنواره در تراز بین المللی نیست چون که یک رویداد ملی مستلزم داشتن یک دبیرخانه دائمی و پیگیری و رصد مستمر در طول سال است در حالیکه کارنامه سه ساله متولیان برگزاری جشنواره انار ساوه نشان داده که صرفاً یک ماه از ۱۲ ماه سال را صرف برگزاری این آیین می کنند که آن هم در تراز ملی نیست.
وی اظهار داشت: استان مرکزی برگزارکننده نمایشگاه بین المللی سنگ ایران است که تنها نمایشگاه بین المللی سنگ ایران شمرده می شود و به سبب این که این رویداد بین المللی با عنوان نیم ور محلات ثبت شده است، در هیچ جای ایران نمایشگاه سنگ برگزار نمی گردد. برگزاری میز تخصصی سنگ در طول سال به صورت مستمر و دعوت از مقامات عالیرتبه کشور و سفرای کشورهای خارجی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه سبب شده است که یک رویداد بین المللی واقعی در حوزه سنگ در استان مرکزی برگزار گردد. در صورتی که چنین مزیت هایی در جشنواره ملی انار ساوه به چشم نمی خورد و در جشنواره سال جاری جای خالی مقامات عالیرتبه کشور و سفرای کشورهای خارجی احساس می شد. در واقع با تصمیماتی که در مدت یکماه اتخاذ می شود که فقط بگوییم جشنواره برگزار کردیم نمی توان انتظار برگزاری جشنواره بین المللی را داشت.
لزوم ورود کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به برگزاری جشنواره های تولیدات کشاورزی
معاون اجرایی و امور بین الملل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک، در ادامه خواهان ورود جدی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به برگزاری جشنواره های تولیدات کشاورزی شد و اظهار داشت: حضور کمیسیون کشاورزی در جلسات مستمر جشنواره انار باعث ارتباط گیری جشنواره با کمیسیون کشاورزی اتاق های بازرگانی سایر نقاط کشور شده و تراز برگزاری این رویداد را افزایش خواهد داد.
وی با طرح این سوال که چرا باید پوستر جشنواره ملی انار دو هفته پیش از برگزاری منتشر شود، در حالیکه در واقع انتشار آن باید ماه ها قبل همراه با تیزرهای تبلیغاتی توسط کمیسیون کشاورزی اتاق های بازرگانی در سرتاسر کشور و در سفارتخانه ها و بین سفرای کشورهای خارجی صورت گیرد و اطلاع رسانی درست صورت بگیرد اظهار داشت: در این صورت می توانیم شاهد حضور توریستهای داخلی و خارجی در جشنواره باشیم و میتوان بستر برگزاری جشنواره بین المللی را فراهم نمود.
وی اظهار داشت: اتاق های بازرگانی بدون بروکراسی و فرایند های اداری می توانند کار اطلاع رسانی یک رویداد ملی را در داخل و خارج از کشور انجام دهند، اما در جشنواره انار سال جاری ساوه از این ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده نشد و حتی یک سفیر هم در جشنواره سال جاری حضور نداشت، در حالیکه سال قبل با پیگیری اتاق بازرگانی در مدت زمان کوتاهی افزون بر پنج سفیر و چند هیئت خارجی از کشورهای مختلف در جشنواره حضور داشتند.
بیگ زاده خواهان تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره ملی انار با هدف جریان سازی این رویداد در قسمت کشاورزی در کنار تسریع در راه اندازی پایانه صادراتی تولید و صادرات انار بعنوان الزامات اصلی برگزاری جشنواره بین المللی شد و اضافه کرد: استان مرکزی می تواند زیرساخت های برگزاری جشنواره بین المللی انار را داشته باشد به شرط آن که زیرساخت هایی که در اختیار بخش دولتی است به بخش خصوصی واگذار شود. جشنواره بین المللی فقط یک عنوان نیست و باید از تمام ظرفیتهای استان برای برگزاری آن استفاده گردد و به جای تشکیل کمیته های شهرستانی، کمیته های اثرگذار و پویای استانی تشکیل گردد. جلسات جشنواره باید در استانداری و با حضور مدیران استانی تشکیل گردد تا این رویداد، شکل و شمایل جشنواره بین المللی به خود بگیرد و البته در نهایت به نام ساوه بعنوان قطب تولید انار تمام شود.
تجربه جذاب و برنامه محور کرمانشاه/ تحریم، مانع نیست
وی اظهار داشت: در یک روستای استان کرمانشاه نمایشگاه هفت روزه انار برگزار شد که پذیرای حجم بالایی از گردشگر ها بود در صورتی که شکل و شمایل یک نمایشگاه هم نداشت و یک رویداد جذاب و برنامه محور در دل طبیعت برگزار شده بود.
وی که اعتقاد دارد که تحریم ها مانعی در راه برگزاری جشنواره بین المللی نیستند اظهار داشت: تحریم ها نمی توانند مانع برگزاری جشنواره بین المللی شوند چونکه هیچ سد و مانعی برای بخش خصوصی وجود ندارد. سال قبل هیئت های تجاری از کشورهای صربستان، غنا، سومالی، ترکیه و... به استان مرکزی آمدند و الان درحال رایزنی با کشور عمان جهت بازدید از استان مرکزی به منظور آشنایی با ظرفیتهای موجود هستیم، ازاین رو تحریم ها نمی تواند در مقابل بخش خصوصی مانعی ایجاد نماید. اگر از الان چشم انداز جشنواره سال آینده ترسیم شد و برنامه محور حرکت کردیم، موفق به برگزاری هر رویدادی در هر سطحی خواهیم بود وگرنه پیش کشیدن موضوع هایی نظیر تحریم، بهانه است.
از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده نمی شود
وی اظهار داشت: هم اکنون انار ساوه به کشورهایی نظیر آلمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، ژاپن، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، ترکیه، عراق، ارمنستان، ایتالیا، عمان، امارات، قطر، پاکستان، کویت، قزاقستان و... صادر می شود. وقتی بازار عرضه انار ساوه مشخص است پس باید از همین هم اکنون ارتباطات خویش را با این کشورها تقویت کرده و با بهره گیری از ظرفیت اتاق بازرگانی اراک بستر برگزاری جشنواره بین المللی را فراهم نماییم. اتاق بازرگانی به شکل جدی می تواند در این موضوعات ورود کند و هیچ مانعی هم وجود ندارد، اما از ظرفیت این بخش خصوصی استفاده نمی شود.
جشنواره های بین المللی ظرفیتهای بسیار خوبی برای جذب توریست خارجی هستند بخصوص اگر محور برگزاری این جشنواره ها غذا، محصولات کشاورزی و فرهنگ باشد، بر این اساس از این دیدگاه هم میتوان به اهمیت برگزاری جشنواره محصول شاخصی همچون انار در سطح بین المللی پرداخت.
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به ایسنا اظهار داشت: قرن هاست که انار در فرهنگ و تاریخ ایران مورد توجه است و نشان های این توجه را در سنگ نگاره های تخت جمشید تا نگاره های دوران مادها، اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی میتوان مشاهده کرد.
جشن های انار ایران، پرتعداد، اما کم دستاورد
سیدمصطفی فاطمی با اعلان اینکه در راه جاده ابریشم، انار بعنوان یک میوه مهم مورد توجه بوده، ولی خاستگاه اصلی آن مناطق زاگرسی ایران است، اظهار نمود: این میوه بهشتی در حواشی زاگرس تولید می شده و در طول تاریخ بهترین نوع انار در ایران ساخته شده و از ایران به سایر نقاط جهان ارسال شده و همواره مورد توجه قرار داشته است.
وی ضمن اشاره به این که ایران بزرگترین تولیدکننده انار دنیا و ساوه بزرگترین تولیدکننده انار ایران است، اظهار داشت: این محصول ایرانی آوازه جهانی دارد، اما برند انار ایران صرفاً مبتنی بر حجم تولید به وجود نیامده و به معرفی آن از شیوه های متعدد وابسته است که بخشی از آن در حوزه فرهنگ و رسانه نمود پیدا می کند.
وی با اعلان اینکه جشنواره های برداشت محصول همواره در دنیا مورد توجه بوده است، اظهار داشت: ایران در حوزه جشنواره های برداشت محصول از دیر باز پیشگام بوده و جزو اولین کشورهایی بوده که در هنگام برداشت محصول جشن برگزار می کرده است که مهم ترین آنها جشن مهرگان است.
فاطمی با اعلان اینکه جشن های برداشت محصول بعنوان رویکردهایی برای برندسازی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: خیلی از کشورهای تولیدکننده انار باوجود این که میزان تولید انار آنها از ایران بسیار کمتر است مبادرت به برگزاری جشنواره انار می کنند تا بتوانند با برندسازی، محصول تولیدی خویش را به دنیا معرفی کنند، اما نگاههای آنان در برگزاری جشن انار بسیار قویتر از ایران بوده است و توانسته اند جشن های خویش را حتی در رده های جهانی به ثبت رسانده و در لیست آثار ناملموس جهانی به ثبت برسانند.
وی ضمن اشاره به افزایش تعداد جشن های انار در شهر های مختلف ایران اظهار داشت: با وجود تعدد و تنوع برگزاری جشن های انار، اما برگزارکنندگان هنوز نتوانسته اند این جشن ها را در چارچوب بین المللی برپا کنند تا بتوانند با برگزاری جشنواره بین المللی بستر حضور گردشگران جهانی را فراهم نمایند و شهر تولیدکننده انار در ایران به مقصد گردشگری بین المللی تبدیل گردد.
باز هم بی توجهی به برندسازی
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ضعف های ایران در حوزه تولیدات محصول اینست که صرفاً بر تولید محصول متمرکز شده و از برندسازی آن غلفت کرده و برندسازی در اولویت قرار نگرفته است.
برگزاری جشنواره بین المللی انار مستلزم همکاری سه وزارت خانه
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمورد دیگر علل برگزاری جشنواره بین المللی انار در ایران، اظهار داشت: بخشی از این مساله به حوزه کشاورزی و بخش دیگر به حوزه گردشگری برمی گردد. در حوزه گردشگری بسیار مشتاق هستیم تا این رویداد مهم ایران در سطح بین المللی برگزار گردد. وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی برگزاری جشنواره هایی است که همراه با بازار همگانی برپا شود، اما برای تحقق این رویداد جهانی باید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان مجری برگزاری جشنواره های حوزه تولید و کشاورزی، مشارکت کنند.
لزوم پرهیز از نگاه صرفاً تولیدمحور به محصولات کشاورزی
او با تکیه بر این که نگاه تولیدمحور صرف به محصولات کشاورزی و بی توجهی به برگزاری جشنواره در سطح بین المللی سبب شده است که از جهانی شدن جشنواره غفلت شود، اظهار داشت: باید نگاه به محصولات کشاورزی را صرفاً از تولیدمحوری به برندسازی تغییر داد تا بتوان محصول تولیدی را در چارچوب یک جشنواره به دنیا معرفی نمود.
فاطمی اظهار داشت: جذابیت هایی در حوزه گردشگری ایران وجود دارد که در دیگر نقاط جهان وجود ندارد و این جذابیت ها و مزیت ها عاملی برای معرفی کشورمان به سراسر دنیا است. جشنواره ملی انار ساوه عاملی برای معرفی بخشی از هویت و فرهنگ این شهرستان بود و داشته های این منطقه را به تصویر کشید. در واقع هرچقدر در حوزه هویت و فرهنگ سرزمین خود تلاش نماییم تأثیر آنرا بیشتر در حوزه گردشگری خواهیم دید.
تورهای گردشگری و تفریحی، به رونق جشنواره کمک کنند
وی اظهار داشت: باید دفاتر خدمات مسافرتی داخلی و خارجی در خدمت این جشنواره ها باشند و با برگزاری تورهای گردشگری و تفریحی، به رونق جشنواره کمک کنند. بخشی از این کار بر عهده وزارت میراث فرهنگی است، اما به تصویرکشیدن جاذبه های هویتی و گردشگری جشنواره، بر عهده برگزارکنندگان است.
این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در ادامه با تکیه بر ضرورت توسعه گردشگری خوراک و رویدادهای محصول محور اظهار داشت: همه ساله حدود ۳۰۰ رویداد گردشگری در کشور با محوریت برداشت محصول و غذا انجام می شود. خیلی از رویدادهایی که در ایران برگزار می گردد با مبحث گردشگری خوراک و برداشت محصول است و بر این اساس، تقویم رویدادهای گردشگری در وزارت خانه تدوین و در چارچوب سامانه ثبت رویدادها در تقویم گردشگری کشور به مردم معرفی می شود.
عدم تمرکز بر برگزاری جشنواره بین المللی انار، عمده ترین دلیل برگزار نشدن آن
وی در ادامه، با اعلان اینکه ظرفیت بالایی برای برگزاری رویدادهای برداشت محصول در ایران وجود دارد، اظهار داشت: عدم تمرکز بر روی برگزاری جشنواره انار در سطح بین المللی، عمده ترین دلیل برگزار نشدن این رویداد در سطح جهان است. جشنواره بین المللی، احتیاج به حضور طرف های بین المللی دارد که این مهم هم مورد توجه قرار نگرفته و ضروری است وزارت امورخارجه متولی این مورد باشد.
فاطمی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و چون در رابطه با برداشت محصول است باید وزارت جهاد کشاورزی هم مداخله کند که بطور قطع با مشارکت وزارت امور خارجه میتوان این رویداد را جهانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری جشنواره بین المللی باید جاذبه های ایران را بیشتر به رخ کشید. صرف این که یک جشنواره همراه با نمایشگاه عرضه محصول برگزار شود، جاذبه ایجاد نمی کند بلکه باید در کنار جشنواره، آئین های برداشت محصول را در نقاط مختلف به تصویر کشیده تا جاذبه ایجاد شود. آئین هایی که بر گرفته از فرهنگ گذشته ایران شامل موسیقی، صنایع دستی و... است.
فاطمی بیان نمود: باید در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی هم از ابزارهای مختلف رسانه ای بهره برد تا در کنار فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز، زمینه برگزاری جشنواره انار در سطح بین المللی فراهم گردد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، ایران بزرگ مامن و خاستگاه خیلی از محصولات کشاورزی در دنیاست که اگر بخواهد می تواند بازار این محصولات را در اختیار خود داشته باشد. محصولاتی همچون انار، پسته، زعفران و... که اتفاقا جذابیت های بسیار بالا و علاقمندان بین المللی بسیار دارند، اما متاسفانه هیچ گاه به این حوزه ورود نشده و شاید اولویتی در این خصوص احساس نشده است در حالیکه اگر به دنبال اقتصاد غیرنفتی هستیم، یک راه بسیار ثروت آفرین و خیلی کم هزینه تر از اقتصاد نفت، اقتصاد کشاورزی است که شاخه های مختلفی داشته و به سادگی به بازارهای گردشگری، درمان، محصولات آرایش و بهداشتی و... متصل می شود و در چارچوب هم افزایی با آنها می تواند دریچه های رونق را به روی اقتصاد غیرنفتی کشور باز کرده و ایران را از تکیه بر نفت نجات دهد.
دیگر اینکه، در دوران کم آبی و در حالی که پیشبینی ها از وقوع جنگ های آینده با محوریت آب سخن می گویند، باید درمورد ثروت آفرینی محصولات کشاورزی که 90 درصد منابع آبی کشور را مصرف می کنند! بسیار جدی تر و بلندمدت تر فکر و برنامه ریزی و اجرا کرد تا آب گرانقیمتی که صرف تولید کشاورزی می شود هدر نرفته و به محکم شدن پایه های اقتصادی کشور کمک نماید.
امید است دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی انار ساوه با احصای نقاط قوت و ضعف سه جشنواره گذشته و تشکیل دبیرخانه دائمی با هدف برگزاری سلسله نشست های مستمر با حضور کارشناسان، صاحب نظران، هیئت های تجاری، ظرفیت بخش دولتی و خصوصی از الان برای برگزاری جشنواره چهارم در گستره بین المللی خیز بردارند تا ضمن معرفی و شناساندن بهتر این محصول و برندسازی آن، یک رویداد جهانی با مزیت های فراوان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی برای ایران رقم بخورد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب