تنها گلخانه میوه های استوایی غرب کشور بازار ندارد
سیب پال: همدان اولین واحد گلخانه زیرکشت محصولات استوایی و گرمسیری استان همدان به مساحت 5000 مترمربع با سرمایه گذاری یک میلیارد و 300میلیون تومان به عنوان اولین گلخانه تولید و پرورش میوه های استوایی و گرمسیری غرب کشور در سال 1401 در شهرک گلخانه ای شهرستان کبودراهنگ به افتتاح و به بهره برداری رسید.
این گلخانه یکی همچون طرح های نو در بحث تنوع محصولات و پرورش میوه های استوایی در گلخانه های سطح استان و حتی غرب کشور بشمار می رود.
با گذشت حدود دو سال از افتتاح این گلخانه که روزی خبر جذاب و تیتر درشت رسانه ها شده بود هم اکنون این گلخانه تولیدکننده میوه های لوکس استوایی استان همدان اینروزها گویا حال و روز خوشی ندارد.
بواسطه مشکل بازاریابی و صادرات متاسفانه به ناچار ۵۵۰ اصله درخت پاپایا این گلخانه در ایام گذشته قربانی ضربات تیشه و قطع شد تا بگفته صاحب این گلخانه جای درختان پاپایا را مانند سایر گلخانه ها گوجه و خیار بگیرد.
قطع درختان پاپایا به سبب نبود بازار
گلخانه دار کبودراهنگی پرورش دهنده میوه های استوایی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: متاسفانه به سبب عدم بازار و نبود صادرات به ناچار درحال قطع درختان پاپایا در گلخانه پرورش میوه های استوایی خود هستم.
ابوالقاسم قمری با اشاره به گلخانه ۵۰۰۰ متر مربعی پرورش میوه های استوایی و گرمسیری خود واقع در شهرک گلخانه های کبودراهنگ، اظهار داشت: این گلخانه به عنوان اولین گلخانه پرورش میوه های استوایی و گرمسیری غرب کشور بوده که در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در این گلخانه ۳۳۰ اصله لیمو لایم کوات، ۶۰۰ اصله پاپایا، ۲۰۰ اصله آناناس، ۴۰ اصله موز وجود دارد که به سبب مشکلات بازاریابی و صادرات به ناچار ۵۵۰ اصله از درختان پاپایا را با وجود کیفیت بسیار عالی محصول آن طی چند روز گذشته قطع کرده ام و تنها ۵۰ اصله از آن باقی مانده است.
قمری با اشاره به این که ۶۰۰ درخت پاپایا این گلخانه سالیانه دارای ۲۴ تن میوه پاپایا بودند، اشاره کرد: هر کیلو پاپایا باید از ما بالای ۱۵۰ هزار تومان خریداری شود تا برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد اما متاسفانه هم اکنون هر کیلو پاپایا را که به استانهای مختلفی چون تهران، همدان، بوشهر و بندرعباس ارسال کرده ایم زیر ۱۵۰ هزار تومان به قیمت های مختلفی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از ما خریداری می کنند که در این میان تعدادی از خریداران نیز قسمتی از پول آنرا پرداخت نمی کنند و برای ما هیچ نوع صرفه اقتصادی نداشته و ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اعلان اینکه با قطع کردن درختان پاپایا گلخانه خود مجدد قصد کشت گوجه و خیار را دارم و بذر آنرا نیز تهیه کرده ام، افزود: برای مشکل خود چندین بار به جهاد کشاورزی مراجعه داشته ام، اما می گویند خودتان باید بدنبال بازاریابی و بحث صادرات آن باشید.
قمری بیان کرد: انتظار است که جهاد کشاورزی شرایط صادرات محصولات کشاورزی را برای کشاورزان و گلخانه داران مهیا کرده و آنرا رونق دهد تا کشاورزان و گلخانه داران با فراغ بال تنها به فکر تولید باشند.
وی ادامه داد: این مشکل تنها دامنگیر گلخانه ما نبوده و خیلی از پرورش دهندگان میوه های استوایی و گرمسیری در استانهای مختلف سراسر کشور همچون اهواز، خراسان، آبادان و بوشهر با آن درگیر هستند اما به سبب این که پرورش میوه های گرمسیری و استوایی ما در فضای بسته انجام می گیرد هزینه های ما در این ارتباط به نسبت آنان که در فضای بازدارای فعالیت و پرورش این محصولات هستند بالاتر بوده و مشکل ما به نسبت آنان حادتر است.
قمری با اعلان اینکه صادرات تنها راه نجات گلخانه پرورش میوه های استوایی کبودراهنگ و نیز سایر پرورش دهندگان میوه های استوایی و گرمسیری سراسر کشور است، اشاره کرد: هم اکنون درختان موز این گلخانه سالیانه دارای دو تن تولید موز هستند.
وی با اشاره به این که پرورش دهندگان میوه های استوایی و گرمسیری برای ادامه فعالیت خود در این زمینه نیازمند حمایت دولت در امر صادرات و بازاریابی هستند، اشاره کرد: هم اکنون هر کیلو میوه پاپایا در کشور روسیه دو میلیون تومان بوده و اگر به نحوی صادرات این محصول به این کشور فراهم گردد و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط در این رابطه همکاری داشته باشند هر کیلو میوه پاپایا برای تولید کننده ایرانی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان صرفه اقتصادی خواهد داشت و بطور قطع از این راه تولید کنندگان میوه های گرمسیری و استوایی کشور می توانند جان تازه ای بگیرند و با چنین روندی گلخانه ما نیز می تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد گلخانه خودرا به پاپایا اختصاص دهد و همچنان به سوی تنوع محصولات گلخانه ای حرکت نماید، در غیر این صورت این گلخانه نیز همانند سایر گلخانه های دیگر تولید گوجه و خیار را برای ادامه فعالیت خود باید درنظر داشته باشد.
قمری در ادامه با اشاره به تعدادی از مشکلات خود در حوزه تولید میوه های استوایی و گرمسیری گلخانه ای تصریح کرد: با توجه به این که بذر این میوه ها از سایر کشورها همچون سریلانکا تامین می شود، در تهیه بذر و قیمت بالای آن با مشکل مواجه هستیم و بذر آن عمدتاً بصورت قاچاق با قیمت بسیار بالایی به دست گلخانه داران می رسد که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.
وی همین طور با اشاره به این که اگر بتوان این میوه های استوایی و گرمسیری را به صادرات تبدیل کرد، ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت، بیان کرد: علاوه بر آن اگر تولید و پرورش میوه های استوایی گلخانه ای در کشور حمایت، توسعه و تقویت شود این نوع از اشتغال از نظر تغدیه و سلامتی جامعه هم برای کشور نقش مؤثری خواهد داشت.
قمری، قیمت بالای نهاده ها و کلسیم را از دیگر مشکلات خود در این حوزه فعالیت دانست و اشاره کرد: متأسفانه در این رابطه در کشور صنایع تبدیلی لازم وجود ندارد و اگر در بازار فروش، صنایع تبدیلی این حوزه راه اندازی شود علاوه بر تازه خوری فرآوری این میوه ها به محصولات مختلف چون کمپوت، مربا و ترشیجات و صادرات آن بطور قطع سه برابر قیمت خام آن ارزش افزوده به همراه خواهد داشت و صادرات فرآورده ها سه برابر خودش ارزش افزوده دارد که در این راه حمایت تولید کنندگان در بحث بازاریابی و صادرات و صنایع تبدیلی لازم است.
حمایت از تولیدکنندگان میوه های استوایی و گرمسیری
رییس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: هم اکنون میوه های استوایی و گرمسیری در بعضی از گلخانه های سطح استان همدان درحال تولید بوده که جا دارد از این موارد از واحدهای گلخانه ای حمایت شود.
بهزاد بابایی افزود: طبق گزارش های ارائه شده هزینه هایی که برای تولید میوه های استوایی و گرمسیری توسط تولیدکنندگان و گلخانه داران این محصولات صرف می شود متاسفانه سود آنچنانی را در این زمینه نصیب تولید کنندگان و گلخانه داران سطح استان نمی کند و برای همین در این ارتباط با مشکل مواجه گشته اند.
وی بیان کرد: به جهت اینکه از ارزبَری بابت اختصاص ارز برای میوه های استوایی و گرمسیری که وارد کشور می شود جلوگیری نماییم و مردم را نسبت به مصرف این نوع از میوه های تولید شده در داخل کشور همچون استان همدان تشویق نماییم معرفی و اطلاع رسانی این نوع از میوه های تولید شده داخل کشور و استان همدان به مردم بسیار ضروریست.
بابایی با اعلان اینکه خیلی از مردم استان همدان از تولید چنین محصولاتی در استان همدان ناآگاه و بی خبرند، اشاره کرد: باید فروش این نوع محصولات و میوه های استوایی و گرمسیری بصورت برخط و آنلاین باشد و بوسیله ظرفیت رسانه های اجتماعی تولید چنین میوه هایی در استان و خواص آن به مردم اطلاع رسانی شود و مردم بدانند که خواص این میوه های تولید شده در گلخانه های استان همدان و یا سایر استان های دیگر با خواص میوه های گرمسیری و استوایی سایر کشورها یکی بوده و تفاوتی ندارد.
وی با اشاره به این که بصورت برخط و آنلاین می توان برای این نوع از محصولات نیز بازاریابی و فروش انجام داد که تولید کننده محصولات استوایی و گرمسیری متضرر نشوند، اشاره کرد: بطور قطع سود آوری و سرمایه گذاری در این زمینه نیاز به زمان دارد و تولیدکنندگان این حوزه کمی باید صبور باشند و بلا فاصله در این راه دلسرد نشوند.
بابایی با اعلان اینکه تولیدکنندگان این حوزه با بهره گیری از بازاریابی آنلاین و برخط می توانند جایگاه خودرا در این زمینه به مرور زمان تثبیت کنند و به سود و منفعت لازم برسند، اضافه کرد: در هر محصولی نیاز به گذر زمان و معرفی محصول به نحو احسن بوده که ابزار رسانه های اجتماعی به عنوان دهکده جهانی از نقش موثری در بازاریابی این محصول برخوردار خواهد بود.
بازاریابی و فروش محصول به عهده تولیدکننده است
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: در ارتباط با کشت های نوین و تنوع کشت در محصولات گلخانه ها و گلخانه های استان برنامه این است که کار ترویجی روی آن انجام دهیم و مواردی که بصورت کشت های جدید به انجام می رسد، سازمان جهادکشاورزی برای کشاورزان و گلخانه داران بازدید لازم را انجام داده و اطلاع رسانی می کند تا گلخانه داران انتخاب کشت های متنوع تری نسبت به کشت های متعارف خود داشته باشند.
حجت الله شهبازی اضافه کرد: ایجاد تنوع در محصولات گلخانه ها و عدم تمرکز در محصولات خاص و نیز تنوع بخشی به سبد تولیدات محصولات گلخانه ای امکان انتخاب بیشتری به گلخانه داران در کشت خواهد داد و با بازارهای متنوعی که در سطح کشور و حتی خارج از کشور در ارتباط با چنین محصولات مختلفی وجود دارد، آشنا می شوند تا تولیدی داشته باشند که هم اقتصادی تر بوده و هم نیازهای بازارهایمان را تامین کند.
وی بیان کرد: تولیدکننده همانطور که اطلاعات و دانش فنی خودرا برای تولید یک محصول ارتقاء داده و بروزرسانی می کند، نیاز دارد به جهت اینکه تصمیم بگیرد چه محصول هایی را کشت کند پیش از مبادرت به کشت محصول و تولید آن حتما باید بازار را شناسایی کند و قیمت فروش را در بیاورد و بررسی اقتصادی و مالی برای آن محصول داشته باشد و در نهایت تصمیم بگیرد با توجه به این که گلخانه در تمام طول سال امکان تولید و آغاز به کاشت دارد چه زمانی آغاز به کشت و برداشت محصول خود کند.
شهبازی افزود: با توجه به این که تولید مربوط به بخش خصوصی است، بازاریابی و فروش آن نیز به عهده تولیدکننده است که بتواند بازارهایی را برای فروش محصول خود شناسایی کند، شاید این تولیدکننده با ارتباطی که می تواند با بازارهای داخلی و خارجی بگیرد بتواند بازارهای خوبی را شناسایی کند که پتانسیل ها و مزایای خاص خودرا داشته باشد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، در کنار ارزش افزوده و توجیه اقتصادی بالای تولید میوه های استوایی و گرمسیری، این نوع از میوه ها از خواص و ارزش دارویی بالایی برخوردار بوده که اگر بتوان تولید آنرا در کشور توسعه و ارتقاء داد و مردم نیز توانایی استفاده و مصرف این میوه ها را داشته باشند، بواسطه مصرف این میوه ها به جرأت میزان مصرف دارو توسط مردم در کشور به نصف خواهد رسید و کاهش خواهد داشت.
منبع: sibpal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب