یادداشت تحلیلی؛

برشی موشکافانه بر سامانه استعلام خودرو

برشی موشکافانه بر سامانه استعلام خودرو به گزارش سیب پال، با استفاده از سامانه استعلام خودرو پیش از انجام معامله اطلاعات لازم را در اختیار طرفین معامله قرار می دهد و از ایجاد اختلاف و دعوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و سهم مهمی در کاهش دعاوی در ارتباط با معاملات وسایل نقلیه موتوری دارد اما آیا مردم از این مورد اطلاع دارند؟ آیا این سامانه به درستی فعالیت می کند؟


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، سید ساجد جندق زاده کارشناس اقتصادی در یادداشتی اختصاصی در مورد یکی از طرح های مغفول اما مفید برای جامعه نوشته است. با استفاده از سامانه استعلام خودرو پیش از انجام معامله اطلاعات لازم را در اختیار طرفین معامله قرار می دهد و از ایجاد اختلاف و دعوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و سهم مهمی در کاهش دعاوی در ارتباط با معاملات وسایل نقلیه موتوری دارد.
با این وجود این سامانه نه به درستی معرفی شده است و نه گسترده.
در ادامه این یادداشت را بخوانید.
با وجود حدود یکسال از طریق افتادن سامانه استعلام خودرو، اغلب مردم اطلاعی از وجود آن ندارند. راه اندازی سامانه استعلام و معاملات خودرو، مصوبه قانونی دارد. یعنی هم در قانون بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به این مورد اشاره شده و هم بند (ت) ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت ارتباطات و فراجا را ملزم کرده که زودتر آئین نامه این بند را تدوین کنند و با تصویب در هیأت وزیران این مورد را عملیاتی و اجرایی سازند.
گویا بعضی اقلام اطلاعاتی هنوز عرضه نشده اند. این موارد عبارتند از: اهلیت متعاملین، عوارض سالیانه وسیله نقلیه، مالیات خودرو های گران قیمت، اعتبار تضمین (گارانتی)، تعویض قطعات وسایل نقلیه و سوابق تعمیرات آن، اطلاعات قطعات صدمه دیده و وجود وکالت نامه های در رابطه با وسیله نقلیه.
طبق بررسی های نگارنده به جز این داده های اشاره شده در آئین نامه، دستگاه ها داده های دیگری هم می توانند عرضه دهند؛ مثلاً، اطلاعات رهن وسیله نقلیه، مبلغ طرح ترافیک، تخلفات پرخطر انجام شده، عضویت و سابقه فعالیت در تاکسی های اینترنتی، اعتبارسنجی مالی خریدار، تاریخ های تعویض پلاک خودرو، میزان کیلومتر طی شده و غیره.
با این وجود، قیمت گذاری صورت گرفته روی تعرفه هر استعلام، طبق اطلاعات موجود در رسانه ها، هنوز توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مسئول تعرفه گذاری در آیین ‎نامه) قیمت گذاری نشده و قیمت گذاری فعلی توسط عرضه دهنده استعلامات به سکوها انجام شده است.
همچنین، باید هر یک از اطلاعات نمایش داده شده در پاسخ استعلام به شکل مجزا، قابلیت نمایش داشته باشد و معلوم شود دقیقاً چه چیزی را نشان می دهند. بعنوان مثال داده های خسارات بیمه از چه سالی به بعد اعلام می شود و آیا تنها در ارتباط با آخرین مالک خودرو است؟ و یا پاسخ قابل معامله بودن / نبودن وسیله نقلیه چه مواردی را شامل می شود؟
از قرار معلوم، هم اکنون علت غیرقابل معامله بودن وسیله نقلیه اعلام نمی شود و ضروری است فروشنده آگاه شود که به چه دلیل خودرو وی قابلیت معامله ندارد؟!
علاوه براین، در مواردی مشاهده شده برخی از اقلام، در استعلام اشتباه پاسخ داده شده است. بعنوان مثال علیرغم این که بیمه خودرو اعتبار داشته اما پاسخ استعلام حاکی از منقضی شدن بیمه خودرو است.
گاهی اوقات سامانه کلا قطع است و تا چندین روز جوابی نمی دهد. گاهی هم برای برخی از اقلام اطلاعاتی پاسخی داده نمی شود علیرغم این که هزینه آن داده شده است.
ناگفته نماند، داده اطلاعاتی قابل معامله بودن خودرو با سایر اقلام عرضه شده (مشخصات خودرو، تاریخ شروع و انقضاء بیمه، مبلغ عوارض آزادراهی، مبلغ مالیات نقل و انتقال، سوابق خسارات بیمه، مبلغ جریمه تخلفات رانندگی) در استعلام متفاوت است و ضروری است خریدار حتما از قابل معامله بودن خودرویی که خریداری می کند اطلاع پیدا کند؛ اما بقیه موارد بیشتر از جنس رفاهی و دانستنی های مفید در مورد معامله اند و ندانستن آنها مشکلات کمتری برای فرد بوجود می آورد.
ازاین رو به نظر می آید ضروری است این استعلام به صورت جداگانه برای مردم فراهم گردد تا اگر کسی تنها خواست مطمئن شود خودرو قابل معامله است و به دلایلی چون انجام کارشناسی خودرو و دانستن مبلغ تخلفات خودرو از راه استعلام مبلغ جریمه تخلفات رانندگی، احتیاجی به انجام سایر استعلام ها نمی دید، بتواند بدون پرداخت هزینه اضافی این کار را انجام دهد.
در همین زمینه، نحوه دریافت رضایت از صاحب وسیله نقلیه از راه ارسال پیامک حاوی رمز یکبار مصرف به وی و وارد کردن رمز در صفحه سکوی استعلام گیرنده صورت می گیرد. برخی از سکوهای کارشناسی و فروش خودرو، از این استعلامات برای اطلاع از قابل معامله بودن خودرو، مبلغ بدهی های خودرو و وجود پیش نیازهای قانونی لازم برای تعویض پلاک از قبیل اعتبار داشتن بیمه نامه، استفاده می نمایند. گاهی ضروری است این سکوها چندین بار یک خودرو را استعلام کنند تا از نبود موانع نقل و انتقال رسمی، اطمینان حاصل کنند؛ اما دسترسی به صاحب وسیله نقلیه که فروش خودرو را به این کسب و کارها سپرده است؛ امکانپذیر نیست و یا با دشواری همراه می باشد.
برای حل این مورد میتوان این امکان را فراهم نمود که فروشنده بتواند به یک سکو معین، برای مشاهده نتیجه استعلام سوابق خودرو، دسترسی موقت بدهد. فرآیند مشابه مبحث بیان شده در ورود به بعضی سایت ها از راه حساب کاربری گوگل، اتفاق می افتد. ازاین رو، بهتر است زمان لازم برای دریافت پیامک رضایت سنجی بیشتر شود چونکه گاهی دسترسی به مالک خودرو و دریافت رمز یک بار مصرف، زمان بر است.
به نظر می آید «آیین نامه قانون برنامه هفتم»، بستری برای حل بعضی از این مسائل و معضلات است. در نتیجه، انتظار می رود نهادهای متولی با مشورت کارشناسان و با نهایت دقت، سامانه استعلام خودرو را تکمیل کرده و هرچه سریع تر آئین نامه معاملات خودرو را تصویب و اجرایی کنند.



منبع:

1403/09/26
10:04:01
0.0 / 5
20
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , بیمه , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است