دردسرهای بانك منحل شده برای مشتریان!
گرچه بانك مهر اقتصاد بیش از یك ماه پیش منحل و در بانك سپه ادغام شد، اما همچنان آثار فعالیت آن در بعضی موارد سبب دردسرهایی برای مشتریان شده است؛ بطوریكه حالا دارندگان وام های قرض الحسنه كه با اعتماد به اعلام این بانك و دستور بانك مركزی اقساط خودرا به تعویق انداختند با ماجرای جدیدی مواجه اند بدون اینكه از آن خبر داشته باشند.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، امهال سه ماهه اقساط وام های قرض الحسنه اشخاص که در جریان شیوع ویروس کرونا و با دستور بانک مرکزی ابلاغ گردید، همچنان حاشیه ساز بوده و دارندگان این وام ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.
طبق مصوبه شورای پول واعتبار قرار شد تا وام های صاحبان کسب و کار لطمه دیده و همین طور وام های قرض الحسنه تمامی اشخاص در فاصله اسفند تا اردیبهشت به تعویق افتاده و هیچ جریمه ای نیز بابت آن پرداخت نشود، اما درعمل اتفاق های دیگری افتاد.
یکی از این موارد مربوط به بانک مهر اقتصاد است که قبل از این در جریان ساماندهی و ادغام با بانک سپه قرار داشت و پس از ابلاغ بانک مرکزی برای امهال اقساط وام این دستور العمل را در خروجی سایت خود قرار داد و مشتریان نیز که وام های قرض الحسنه دریافت کرده بودند به استناد دستور بانک مرکزی و با اعتماد به آن فرصتی پیدا کردند تا در شرایط خاص اقتصادی و وجود هزینه های سنگین سه ماه اقساط پرداخت نکنند.
اما آنچه در خرداد مواجه گشتند این بود که از شعب بانک مهر اقتصاد با مشتریان تماس گرفته شد و یا این که مشتری در زمان پرداخت قسط با این واکنش مواجه بود که باید سه ماه گذشته که پرداختی نداشته یک جا بپردازد و یا این که جریمه آنرا تامین کنند.
به هر حال بیش از یک ماه پیش بود که بانک مهر اقتصاد منحل و در بانک سپه ادغام شد و در شرایطی مشتریان سرگردان سرگردان بودند که بانک سپه اعلام نمود که مجموعه بانک مهر اقتصاد نیز تابع قوانین این خواهد بود. بر این اساس در ارتباط با امهال اقساط وام ها، وام های قرض الحسنه ضروری اعطایی همچون وام ازدواج، درمان و خود اشتغالی و حوادث قهری مشمول امهال اقساط خواهد شد و اجرایی می شود. در ارتباط با وام کسبه نیز شرایط اعمال خواهد شد
اما بانک سپه یک استثنا قائل شد در مورد وام هایی که در ازای گردش مالی مشتری و متناسب با میانگین کسر شده و از محل منابع جمع آوری شده پرداخت شده بودند که عموما فراتر از سقف مبلغ های تعیین شده توسط بانک مرکزی بود ولی در چارچوب عقد قرض الحسنه پرداخت شده بودند و تاکید شد که وام ها فقط با نام قرض الحسنه بوده و مشمول امهال سه ماه نخواهد شد اما برای کسب وکاری که در اثر شیوع ویروس کرونا لطمه دیدند اقداماتی صورت خواهد گرفت.
حالا این مساله مطرح است که به هر حال مشتری وامی در چارچوب قرض الحسنه دریافت کرده است که تمامی این افراد نیز وام های با سقف بالا ندارند و در میان آنها ارقام ۱۰ تا ۱۵ میلیونی نیز هم دیده می شود و اگر هر موردی وجود دارد این مسئولیت به عهده بانک است و نباید مشتری تاوان آنرا بدهد، این در حالیست که مشتری در زمان اعلام بانک مرکزی در خصوص امهال اقساط وام های قرض الحسنه تمامی اشخاص به استناد به این که وام دریافتی وی نیز قرض الحسنه بوده نسبت به پرداخت اقساط اقدام نکرده است و اطلاعی نداشته که آیا زمانی این بانک ادغام می شود و بانک مسئول ماهیت وام های آنها را غیر قرض الحسنه شناسایی خواهدنمود.
اگر این گونه بود باید از همان ابتدا به مشتریان اعلام می شد که چنین وام های مشمول نخواهند بود، نه این که بدون اطلاع مشتری و پس از این که سه ماه اقساط را پرداخت نکرده حالا با درخواست پرداخت مواجه شوند.
از طرف دیگر اگر شعب مهر اقتصاد قرار بود در آخر سه ماه به مشتری اعلام نماید که در طول این مدت باید اقساط را پرداخت می کردند چرا از همان ابتدا این کار را انجام نداده و اعلامی نداشته تا مشتری تکلیف خودرا دانسته و از همان اسفند به روال گذشته اقساط خودرا پرداخت می کرد تا این که حالا با یک حجم چند میلیونی اقساط عقب افتاده به همراه جریمه دیرکرد مواجه نمی شد.
اما آنچه برخی مشتریان مهر اقتصاد و دارندگان وام قرض الحسنه به ایسنا اعلام نموده و از طرف این خبرگزاری با شعب تماس گرفته شده از این حکایت دارد که اعمال این دستورالعمل تعویق اقساط نیاز به تغییر نرم افزاری دارد که فعلا چنین امکانی نیست.
در هر صورت آن چه در ارتباط با تعویق اقساط وام قرض الحسنه اشخاص اتفاق افتاده گرچه بانک مرکزی تصمیم داشت کمکی به مشتریان در زمان لطمه های کرونا انجام دهد حالا نه فقط در مورد بعضی از آنها اتفاق مثبتی افتاده بلکه به زیانشان نیز تمام شده و ناچار به پرداخت جریمه هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب