جایگاه اقتصاد دیجیتال در دولت چهاردهم

جایگاه اقتصاد دیجیتال در دولت چهاردهم به گزارش سیب پال، به عقیده مسؤلان دولت چهاردهم بحث اقتصاد دیجیتال می تواند بزرگ تر شود چونکه اگر آهنگ توسعه در این بخش کند شود، روند توسعه در دیگر بخش ها هم کاهش پیدا خواهد نمود.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، فناوری های دیجیتال سبب ایجاد مدلهای جدید برای کسب و کارها می شود و صنایع قدیمی را به تغییر یا انحلال وادار می کند که این اتفاق سبب بروز فرصت های جدید در زمینه نوآوری و رشد می شود.

اقتصاد دیجیتال شبکه ای جهانی از اقتصاد و فعالیتهای اجتماعی است که از راه فناوری اطلاعات مانند اینترنت، موبایل و شبکه ها محقق شده است. به عبارتی اقتصاد دیجیتال، مبین شکل جدیدی از اقتصاد است که بر پایه تکنولوژی های جدید شکل می گیرد و مزایای آن برای کشورها، سبب شده تا این نوع اقتصاد در همه کشورها مورد توجه قرار بگیرد.

در ایران هم سالهای بسیاری همزمان با رشد و توسعه این حوزه در دیگر کشورها به آن توجه شده و تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شده است. بررسی ها از آن حکایت می کند که اقتصاد دیجیتال در ایران هنوز مراحل ابتدایی خویش را طی می کند اما از پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه برخوردار می باشد.

هم حالا سهم اقتصاد دیجیتال در درآمد ناخالص ملی کشور ۸ درصد اعلام شده است، با این وجود با عنایت به ظرفیتهای موجود این رقم می تواند به صورت قابل توجهی افزایش یابد. توسعه زیرساخت های مخابراتی، اینترنتی، پشتیبانی از استارت آپ ها و شرکتهای فن آور و تعیین سیاست های مناسب می تواند به تحقق این امر کمک نماید.

همچنین علاوه بر موارد گفته شده بهبود زیرساخت های فن آورانه و افزایش دسترسی اینترنت پرسرعت و در عین حال توجه به افزایش و ارتقاء مهارت های دیجیتال را میتوان از فرصت های اقتصادی ناشی از فن آوری های نوین دانست.

لازمه ورود به اقتصاد دیجیتال چیست؟


به اعتقاد کارشناسان برای ورود به اقتصاد دیجیتال ضروری است به مهارت های تخصصی تجهیز شویم و مشاغل در رابطه با این حوزه شناسایی و معرفی شوند چونکه با گسترش فناوری های روز و فناوری های نوین، مشاغل از حالت سنتی خارج و به سمت مدرن شدن پیش می روند و در این خصوص مشاغل سنتی به سرعت دیجیتالی می شود، ازاین رو افزایش بهره وری در کنار کاهش هزینه ها از دیگر مزیت های توسعه اقتصاد دیجیتال است.

از آنجاییکه حوزه اقتصاد دیجیتال نقطه کانونی فعالیتهای منجر به سود و توسعه در قسمت ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود از پروژه فیبرنوری با عنایت به سرعت بالای آن میتوان از آن برای عرضه عناصر در رابطه با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیاء و هوشمندسازی سرویسهای ارزش افزوده بهره برد.

حال با عنایت به اهمیت این حوزه، اقتصاد دیجیتال بعنوان یکی از برنامه های مهم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم معرفی شده است. در برنامه های سیدستار هاشمی قبل از دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی گفته شده بود. همینطور اعلام شده در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، بعنوان یکی از اصلی ترین محرک های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می شود. با در نظر گرفتن سند استراتژیک فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به سمت تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای عرضه شده با هدف تأمین زیرساخت های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده اند.
به عقیده وی بحث اقتصاد دیجیتال به شکل ویژه مورد نظر قرار گرفته چونکه اگر آهنگ توسعه در این بخش کند شود روند توسعه در دیگر بخش ها هم کاهش پیدا خواهد نمود.
وزیر ارتباطات تاکید کرده است باور ما اینست که بحث اقتصاد دیجیتال می تواند بزرگ تر شود و باید با مشارکت صنایع مختلف در داخل کشور آنرا داشته باشیم. همینطور تقویت سرمایه گذاری و ان شاءالله توسعه محصولات را با تمرکز بر توسعه صادرات دنبال نماییم. امیدواریم با تعاملی که با وزرا در وزارت خانه های مختلف کشور داریم، بتوانیم عملا این تحریک تقاضا را در فضای ارتباطات کشور ایجاد نماییم.



منبع:

1403/07/15
11:49:52
0.0 / 5
129
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است