در گفتگو با یك كارشناس انرژی بررسی شد

طرح بنزین به هر نفر، زمینه ساز حل ناترازی و ایجاد اقتصاد بهینه سازی

طرح بنزین به هر نفر، زمینه ساز حل ناترازی و ایجاد اقتصاد بهینه سازی سیب پال: طرح «بنزین به نفر» در کنار اختصاص CNG به صنعت حمل و نقل با هدف توزیع عادلانه یارانه های سوخت، کاهش مصرف غیربهینه شخصی افراد و تشویق به صرفه جویی در مصرف بنزین در ازای منافع اقتصادی یکی از بهترین طرح ها در حوزه ایجاد اقتصاد بهینه سازی است. در گفتگو با یک کارشناس انرژی جزییات این طرح پیشنهادی را بررسی نموده ایم.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، ایران تا همین چند سال پیش یکی از صادرکنندگان عمده بنزین بود و در سال ۱۳۹۹ موفق شد با صادرات این محصول، حدود سه میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان بیاورد. باتوجه به منابع غنی نفتی که در اختیار داریم، ایران همیشه ظرفیت تولید بالای انرژی را داشته است. پس از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین در کشور به صورت شایان توجهی افزوده شد و ایران را در جمع بزرگترین تولیدکنندگان بنزین قرار داد.
با این وجود، افزایش بی رویه مصرف داخلی و مدیریت ناصحیح منابع، ایران را از یک صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل نموده است. هم اکنون، طبق قانون بودجه امسال، کشور مجبور است حدود سه میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کند. این تغییر وضعیت زنگ خطری برای اقتصاد انرژی کشور به حساب می آید و نشان دهنده نیاز فوری به بازبینی در سیاست های مصرف و توزیع سوخت است.
در آخرین اظهار نظرها، شهرام دبیری، معاون پارلمانی رییس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت اظهار داشت: مهم ترین موضوع برای ما، هدفمند کردن یارانه ها است، بعنوان مثال در بحث انرژی کارت سوخت را به خودرو می دهند و کسی ممکنست ۵ -۶ خودرو داشته باشد، این عادلانه نیست و باید اصلاح گردد. وی ادامه داد: اگر مقرر است کارت سوخت داده شود، به همه مردم داده شود و به نام شخص باشد، نه به نام خودرو.
قبل تر هم مسعود پزشکیان رییس جمهور در اظهاراتی پرداخت یکسان یارانه انرژی را ناعادلانه دانسته بود.

بیشتر بخوانید؛ پزشکیان: یارانه بنزین باید به همه مردم تعلق بگیرد

رییس جمهور در گفتگوی تلوزیونی اخیر خود نیز اصرار کرد که در حل مشکل بنزین، معیشت مردم باید مد نظر باشد.
دغدغه دولت و مجلس درباره ی حال ناترازی بنزین عدم ضربه به معیشت مردم است، این مهم نیاز به هماهنگی و آمادگی جامعه دارد. رییس جمهور هم طی مدت مسئولیت خود همیشه بر لزوم گفتگو در سطوح مختلف کشور درباره ی مسئله بنزین تاکید کرده بودند تا در وفاق و هماهنگی ملی و با مشارکت مردم هر تصمیمی گرفته شود.
بدین منظور، با سجاد اعیانی، کارشناس انرژی، به گفتگو پرداختیم تا نظرات او را در مورد چالش ها و راهکارهای مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از افزایش واردات جویا شویم.

لزوم برقراری عدالت در توزیع یارانه های بنزین

سجاد اعیانی، با اشاره به لزوم برقراری عدالت در توزیع یارانه های بنزین خاطرنشان می کند: طرح «بنزین به نفر» می تواند به عنوان یک گام مهم در راستای توزیع عادلانه تر یارانه های سوخت و اصلاح مصرف انرژی در کشور مطرح شود. یکی از اشکالات بزرگ در ساختار فعلی این است که سهمیه بندی بنزین برمبنای مالکیت خودرو صورت می گیرد. این وضعیت باعث شده تا افرادی که خودرو ندارند، به رغم مشارکت در اقتصاد و جامعه، از یارانه دولتی در حوزه سوخت بی بهره بمانند. این نابرابری در دسترسی به یارانه بنزین، خصوصاً در وضعیت اقتصادی فعلی، شکاف های اجتماعی به وجود آورده و نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

جزئیاتی از پیشنهاد طرح بنزین به نفر

این کارشناس انرژی، تاکید می کند: با اجرای طرح «بنزین به نفر»، این وضعیت می تواند بطور قابل توجهی تغییر کند. بر طبق این طرح، به هر فرد در کشور روزانه یک لیتر بنزین اختصاص خواهد یافت. باتوجه به تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور و جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری، بعد از اختصاص ۳۰ میلیون لیتر برای مصارف عمومی مانند حمل و نقل عمومی و خدمات دولتی، به ازای هر نفر یک لیتر بنزین در روز توزیع خواهد شد. این رویکرد جدید نه فقط عدالت در توزیع یارانه سوخت را بهبود می بخشد، بلکه این امکان را فراهم می آورد که همه افراد جامعه، چه صاحب خودرو باشند و چه نباشند، از این یارانه بهره مند شوند و بطور مستقیم در مدیریت مصرف سوخت نقش داشته باشند.

شیوه فعلی توزیع، منجر به مصرف بی رویه می شود

وی ادامه می دهد: یکی از اشکالات عمده در ساختار فعلی مصرف سوخت، بی رویه بودن مصرف است که هم به محیط زیست لطمه می رساند و هم فشار قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد میکند. در این شرایط، طرح «بنزین به نفر» می تواند تغییرات مثبتی به وجود آورد. وقتی همه افراد سهمیه سوخت خودرا دریافت نمایند، می توانند با مدیریت صحیح مصرف، از مازاد سهمیه خود بهره مند شوند. این بدین معناست که افرادی که کمتر از سهمیه خود مصرف می کنند، می توانند مازاد بنزین خودرا به فروش برسانند یا ذخیره کنند. این اقدام نه فقط انگیزه ای برای کاهش مصرف بی رویه بنزین ایجاد می کند، بلکه افراد را تشویق می کند تا به روش های حمل و نقل جایگزین مانند وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه سواری و استفاده از سوخت های جایگزین مانند سی ان جی روی آورند.

باید وابستگی به بنزین کاهش یابد

سجاد اعیانی، خاطرنشان می کند: ایران دارای یکی از بزرگ ترین منابع گاز طبیعی جهان است و توسعه زیرساخت های لازم جهت استفاده بیش از منابع گازی مانند سی ان جی می تواند به کاهش وابستگی به بنزین کمک کرده و از واردات آن پیشگیری کند. در سالهای گذشته، ایران به عنوان صادرکننده بنزین شناخته می شد، اما به علت افزایش مصرف داخلی و کاهش ظرفیت تولید، کشور به واردکننده بنزین تبدیل گشته است. این وضعیت لزوم مدیریت بهتر منابع سوختی و کنترل مصرف را بالاتر از پیش آشکار می کند. طرح «بنزین به نفر» می تواند دراین خصوص نقشی کلیدی ایفا کند.
وی ادامه می دهد: همین طور این طرح می تواند به کاهش هزینه های دولت در تامین یارانه های بنزین منجر شود و از منابع ارزی کشور برای واردات بنزین کاسته و آنرا به سوی توسعه زیرساخت های انرژی پاک و پایدار هدایت کند. با استفاده از سوخت های جایگزین مانند سی ان جی و گسترش حمل و نقل عمومی، می توان به تدریج مصرف بنزین را کنترل کرده و به طرف راندمان بیشتر انرژی حرکت کرد.

طرح بنزین به نفر نیازمند زیرساخت های پیشرفته و تکنولوژی های جدید است

این کارشناس انرژی، تاکید می کند: بنابراین، اجرای موفقیت آمیز این طرح نیازمند زیرساخت های پیشرفته و تکنولوژی های جدید برای جلوگیری از سوءاستفاده و قاچاق سوخت است. این سامانه ممکنست در ابتدا با مقاومت هایی روبه رو شود اما در نهایت فواید آن برای عموم آشکار خواهد شد. «بنزین به نفر» اثرات مثبتی بر مدیریت انرژی کشور خواهد داشت و به عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری ها کمک خواهدنمود.
وی ادامه می دهد: این طرح با تکیه بر کاهش مصرف بی رویه، افزایش راندمان در مصرف سوخت و ترویج استفاده از سوخت های پاک، گامی به طرف آینده ای پایدارتر برای کشور است و می تواند به توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت محیط زیست نیز کمک نماید.
سجاد اعیانی، در آخر اشاره کرد: طرح «بنزین به نفر» در کنار اختصاص CNG به صنعت حمل و نقل با هدف توزیع عادلانه یارانه های سوخت، کاهش مصرف غیربهینه شخصی افراد و تشویق به صرفه جویی در مصرف بنزین در ازای منافع اقتصادی یکی از بهترین طرح ها در حوزه ایجاد اقتصاد بهینه سازی است. در این طرح، هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین دریافت می کند و این سهمیه به افراد این امکان را می دهد که در صورت نیاز بیشتر، بنزین اضافی را از سامانه خریداری کنند. همین طور افراد می توانند با صرفه جویی، بنزین مازاد خودرا ذخیره کرده و آنرا بوسیله سامانه به فروش برسانند.



منبع:

1403/09/15
09:56:26
0.0 / 5
104
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است